zondag 6 april 2008

Migraine bij kinderen - kindermigraine

Ongeveer een jaar geleden moest mijn jongste zoontje van zes plots overgeven en kloeg hij van hevige pijn in de nek. Omdat er op dat moment ook sprake was in het nieuws van hersenvliesontsteking en de eerste symptomen hiervan daar verdacht op leken, waren ik en mijn vrouw direct gealarmeerd. Wij dus naar de spoed....
Na onderzoek van de dokter bleek het te gaan om een migraine aanval. Bij kinderen kan dat zich op een heel andere manier uiten dan bij volwassenen. Bij volwassen gaat het vooral om een hevige kloppende pijn die aan één zijde van het hoofd zit. Bij kinderen kan de pijn ook achter de ogen zitten, of in het midden van het voorhoofd of in de nek zoals bij mijn zoontje. Al deze symptomen zullen steeds gepaard gaan met gevoeligheid voor licht, geluid, en geuren. Een kind dat van hoofdpijn klaagt maar nog buiten gaat spelen of TV-kijkt heeft waarschijnlijk geen migraine.
Ongeveer 10% van kinderen onder de 10 jaar krijgt te maken met migraine. Het wordt algemeen aangenomen dat erfelijkheid een grote rol speelt bij kindermigraine.

1 opmerking:

laura zei

hallo mijn dochter van 9 jaar heeft ook al jaren hoofdpijn, meestal bij spannende dagen als we op vacantie gaan of met schoolreisje of gewoon zomaar, de laatste tijd geeft een asperientje niet meer, en wordt ze er echt ziek van ook moet ze dan er van overgeven, aangezien ik zelf ook migraine heb, en imigran slik, want dat is namelijk het enige dat geeft, is mijn vraag of er een soortgelijk medicijn bestaat, maaar dan voor kinderen, ook heb ik neurofen voor kids gebruikt, dat verzacht wel even, maar weg gaat het niet, alle reacties zijn welkom grt laura